A vasút a megoldás

Honnan tudjuk, hogy az elővárosi vonalak fejlesztése jelenti a megoldást?

Több irányból megközelítve is erre a következtetésre jutunk. A logika is azt mondja, hogy több utas jobb szolgáltatással szólítható meg, számos hasonló, sikeres példa található külföldi városokban, részletes felmérések is igazolják, hogy az ingázók egy jelentős része nagyon is szívesen ülne vonatra, ha megbízható, biztonságos, kényelmes és a valódi mobilitás lehetőségeit kínáló járatok állnak rendelkezésükre.

A legjobb példát azonban a valóság szolgáltatja. Az esztergomi vonalon 2008-ban 2,4 millió utazás történt. A teljes körű, bár már csak a terepadottságok miatt is kompromisszumos megoldásokkal terhelt rekonstrukció után, 2019-ben már 4,9 millió volt az utasszám, vagyis több mint duplájára emelkedett! A pályafelújítás, a részleges kétvágányúsítás, a villamosítás, a teljes járműcsere eredménye az utasok mobilitási igényeinek összességében sokkal jobb kiszolgálása, ez meghozta az eredményt. A közelmúlt egy másik rekonstrukciója a székesfehérvári vonalon zajlott. Az eleve villamosított, kétvágányú fővonalon már a projekt előtt sem voltak ismeretlenek a korszerű motorvonatok, így itt a növekedés valamivel kisebb arányú, de jelentős, 76%-os!

Infografika

Mekkora növekedési potenciál van az elővárosi vonalakban?

Részletes és alapos vizsgálatokat folytattunk településenként, eszközeink között a forgalmi modellezés, az idősoros adatok vizsgálata, külföldi példák elemzése és az igények felmérése egyaránt szerepet kapott. Az egymást erősítő módszerekkel nyert hasonló eredmények hitelesnek tekinthetőek. Megállapítható, hogy minden olyan településről, ahol elérhető az elővárosi vasúti szolgáltatás, fejlesztések esetén jelentősen több utazó választaná a vasutat, hévet, az utasszám növekedésének mértéke attól függ, hányan laknak a vonal mentén, és mekkora előrelépést jelent a fejlesztés. Ahol már most nagy kapacitások állnak rendelkezésre, például a korábban említett, a közelmúltban felújított vonalakon, a további növekedés mértéke várhatóan alacsonyabb, míg a legrosszabb állapotú, lassú, elöregedett és ritka vonatokkal kiszolgált településekről akár négyszer–tízszer több utas váltana egy fejlesztett vasúti szolgáltatás esetén.

Összességében mennyivel lehet több utas?

  • A Budapesten belüli vasúti utazások száma a modellezés szerint több mint négyszeresére növelhető
  • Az elővárosi vasúti utazások száma a vizsgálatok alapján 63%-kal nőhet
  • Távolsági és nemzetközi viszonylatban közelítőleg 10%-os növekedés feltételezhető
  • Együtt tehát a fővárost és térségét érintő MÁV-Start utazások száma naponta több mint félmillió utas lehetne, ez összesen 80%-os bővülés
  • Ezen belül a Budapestet és az elővárosi térséget közvetlenül érintő utazások számának várható növekedése 97%-os
  • A forgalmi vizsgálatok alapján a javasolt vasúti fejlesztések hatására mintegy 115 ezer olyan utasra lehet számítani, akik korábban személygépkocsival közlekedtek
Infografika

Kapcsolódó oldalak