Épül a harmadik vágány a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között

A tervek szerint halad a harmadik vágány építése a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső állomás között. Ezen a szakaszon kettőről három vágányosra bővül a pálya, a beruházás azért fontos, mivel a meglevő infrastruktúrán két nagy forgalmú elővárosi vonal, a hatvani (80a) és az újszászi (120a) osztozik, és az itt közlekedő elővárosi és távolsági járatokon naponta 42 ezer ember utazik. Most a legfontosabb, hogy a budapesti pályahálózat rendelkezzen elegendő kapacitással, így a jelenleginél több vonat tud majd közlekedni ezen a szakaszon is. A harmadik vágány a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a beruházó NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. együttműködésében épül. A kivitelező az R-Kord Zrt.

Keleti pályaudvar és Kőbánya felső állomás közötti szakasz

Az új létesítmény a Kőbánya felsőről az egykori Józsefvárosi pályaudvarra vezető felhagyott vágány helyén épül, amit most a kivitelező rácsatlakoztat a Keleti pályaudvarra. Mivel azonban ezt a jelenlegi állapotában nem lehet vasúti forgalomra igénybe venni, szükséges a teljes felújítás. Ezen a vonalon azonban nemcsak a vasúti pályát kell újra építeni, hanem négy vasúti hidat is, ezek átépítése a végéhez közelít. Zajlanak a vágányépítési munkák is, az Asztalos Sándor utcában véget értek a lecserélt félszerkezetű jelzőhíd munkálatai. Az új vágány helyén a kivitelező már elbontotta az üzemi épületeket, és öt új kitérő épült. A Salgótarjáni úti felüljáró és a Hungária körúti híd közötti területen jelenleg bontják a régi vágányokat. Itt elkészültek a kábel alépítményi létesítmények, és részben az új felsővezeték tartó oszlopok. A harmadik vágány elkészülte után az új megálló épül meg a Hungária körútnál, amely átszállási lehetőséget biztosít az 1-es, 28-as, 37-es és 62-es villamosokra, továbbá a 9-es buszra, és vonattal is megközelíthető lesz az új Közlekedési Múzeum, amely a MÁV egykori Északi járműjavítójának telephelyén épül fel.

A hatvani és újszászi vonalakon a járatok sűrítéséhez nélkülözhetetlen a fővároson belüli szakaszok fejlesztése is, ami ezzel a projekttel kezdődött meg. Ugyanakkor már folyamatban van a Kőbánya-felső–Rákos–Rákosliget közötti szakasz fejlesztésének a tervezése, a Közlekedési Múzeum megálló építésének az előkészítése, és hamarosan befejeződik a Rákos-Hatvan közötti vasútvonal felújítása.

2021.10.21.