Épül az új vasúti híd a Könyves Kálmán körút fölött

Látványos, ahogy a kivitelező helyére emelte az új vasúti hidat a Könyves Kálmán körút és az 1-es villamos fölött. Itt épül a 80a-120a vasútvonalak, tehát a Budapestről Hatvanon át Miskolc felé és Újszászon át Szolnok felé vezető vonalakon az új, harmadik vasúti vágány a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között. Az új híd végszerelése a Közlekedési Múzeum leendő otthona mellett, az Északi Járműjavítóban zajlott.

A leendő Közlekedési Múzeum és annak tervezett új vasúti megállója mellett a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által megbízott kivitelező az új hidat június végén emelte a helyére.

Miért jó ez? A célunk, hogy több elővárosi és távolsági vonat tudjon közlekedni a hatvani és az újszászi vonalakról a Keletibe. A vasút a legkörnyezetbarátabb közlekedési eszköz, fejlesztése elengedhetetlen a központi régió fenntartható közlekedésfejlesztése keretében. Ehhez szükség van a kapacitás bővítésére. A Rákoson egyesülő hatvani és újszászi vonalak együttesen az ország egyik legforgalmasabb vasúti folyosóját jelentik ma is naponta 42 ezer ingázóval.

A most átépülő belső szakaszon új megállót is tervezünk: a Hungária körútnál, a képen látható helyszínen, az új vasúti hídtól és a Könyves Kálmán körúttól keletre, a volt Északi Járműjavító mellett kapna majd helyet. Az új vasúti megálló terveit a Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázatának eredményeként megkötött tervezési szerződés keretében készítteti el a BFK, a Diller Scofidio + Renfro építésziroda segítségével.

Épül az új vasúti híd a Könyves Kálmán körút fölött
Fotó: Dernovics Tamás (Magyar Építők)

Az új megállóban a hatvani és újszászi-szolnoki vonalról érkező elővárosi vonatok (S60, Z60, S80, Z80) kapnak majd új átszállási kapcsolatot az 1-es villamosra – az új megállót a forgalmi modellezéseink szerint akár 10 ezer utas is használhatja naponta, tehát forgalma Zuglóéhoz lesz mérhető. Az új megálló a vonatok jelentős része számára kiváltja a rákosi megállást majd.

Összetett fejlesztésről van szó, ráadásul igazán csak a hozzá kapcsolódó projektekkel együtt érdemes vizsgálni, hiszen az elővárosi vonatok száma csak úgy növelhető kellő mértékben, ha a vonalak kapacitását végig bővíteni tudjuk. Rákos és Hatvan között évek óta zajlik és lassan véget ér a hatvani vonal teljes felújítása egy jelentős vasútfejlesztési beruházás keretében. 

A Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között a hatvani és újszászi vonal járatainak sűrítéséhez nélkülözhetetlen budapesti szakasz fejlesztése során a kivitelezés idén indult, ez jutott most látványos szakaszába.

A kettő között kimaradt, Kőbánya felsőtől Rákosig (és tovább Rákosligetig) tartó szakaszon már megkezdtük a következő fejlesztés előkészítését a Budapest Fejlesztési Központban.

A fejlesztés tehát összesen négy elemből áll:

  1. új, harmadik vágány a Keleti pu. és Kőbánya felső között – épül a NIF beruházásában, az új híd ennek a része,
  2. új megálló a Hungária körútnál Közlekedési Múzeum néven – tervezése zajlik a BFK előkészítésében, építési engedélyezés folyamatban, kivitelezés a jövő évtől várható,
  3. új, harmadik vágány és átfogó kapacitásbővítés Kőbánya felső és Rákosliget között, Élessarokhoz áthelyezett megállással Kőbánya felsőnél, és több új megállóval a X., XVII. kerületben – tervezését a BFK megkezdte,
  4. átfogó felújítás Rákos és Hatvan között – előrehaladott kivitelezési állapotban, rövidesen záruló NIF-beruházás.
Épül az új vasúti híd a Könyves Kálmán körút fölött
Fotó: Dernovics Tamás (Magyar Építők)

Ehhez kapcsolódik a Déli Körvasút és a külső körvasút fejlesztése, ezek tervezett új megállói (Közvágóhíd, Nádorliget és Népliget a Déli Körvasúton, illetve Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota és Pestújhely a külső körvasúton) további irányokba teszik majd lehetővé járatok indítását a hatvani és újszászi vonal felől a jövőben a Keleti pályaudvar mellett.

A beruházásokat az Európai Unió támogatásával a Kormány döntése alapján végzi a NIF Zrt. és a Budapest Fejlesztési Központ.