Dr. Fürjes Balázs köszöntője

Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár

A célunk világos: Magyarország és benne Budapest, mint Közép-Európa legfontosabb várostérsége, legyen a 21. század győztese. Budapest mindhárom minőségében legyen sikeres: legyen jó otthona a budapestieknek, büszke fővárosa nemzetének, valamint egyre befolyásosabb gazdasági és kulturális központja Európának. Ebben a közlekedési infrastruktúra fejlesztésének kulcsszerepe van.

2010 óta, vagyis az elmúlt 10 évben olyan közlekedési fejlesztések valósultak meg Budapesten a Kormány és a Fővárosi Önkormányzat együttműködése révén, amelyek a 19. század végi, millenniumi aranykort idézik: megépült a 4-es metró, új Alstom metrók álltak forgalomba két vonalon is, megvalósult a budai fonódó villamoshálózat fejlesztése, megújult a 3-es és az 1-es villamos, utóbbi több évtized után átért Dél-Budára, majd egészen a Kelenföldi pályaudvarig. Ezen felül több száz új alacsonypadlós, klimatizált jármű (villamos, busz, troli) állt forgalomba, új BKK jegykiadó automatákkal vált egyszerűvé és gyorssá a jegy-és bérletvásárlás, új ügyfélközpontok nyíltak, megújult a Margit híd és a Széll Kálmán tér is. A fentiekhez hasonlóan – a Kormány jelentős támogatásával – folyamatban van a 3-as metró teljes felújítása is.

A Kormány jelentős fejlesztésekkel fokozatosan újította és újítja meg a térség vasúti közlekedését is: Esztergom és Piliscsaba, Székesfehérvár, Százhalombatta, illetve Gödöllő és Hatvan irányába is teljes felújításon estek át a pályák és az állomások. A MÁV Budapestről kiinduló vonalaira több mint 120 darab új, világszínvonalú, alacsonypadlós és klimatizált elektromos motorvonat érkezett: ezeknek köszönhetően folyamatosan nő az utasszám, a növekedés leginkább a nagy elővárosi forgalmat lebonyolító szakaszokon kiugró. Ezen motorvonatok emeletes „testvére” is megérkezett: a 40 darab új emeletes vonat Dunakeszi, Göd, Vác, illetve Monor, Cegléd, Szolnok elővárosi vasútvonalain állnak forgalomba, majd 2022-től Székesfehérvár és Győr irányában is.

Budapesten és térségében a közösségi közlekedés fejlesztése tehát az elmúlt évtized vitathatatlan sikere. Célunk, hogy ezt a munkát folytassuk a következő időszakban is. A közösségi közlekedés legfontosabb eleme a kötöttpályás közlekedés, a vasút pedig a várostérségi és városi közlekedés kihasználatlan aranytartaléka.

A jövőben természetes választássá kell, hogy váljon a városi és elővárosi közösségi közlekedésben a csaknem 200 éve velünk levő vasút, mely kötöttpályás, nagykapacitású közlekedési eszközként a személygépkocsival történő ingázás kényelmes, gyors, megbízható és fenntartható alternatívája lehet.

Eljött tehát az idő egy új, történelmi léptékű fejlesztési fejezet megnyitására, melynek célja, hogy a budapesti és agglomerációs vasúti szolgáltatásokat – természetesen beleértve a hévvonalakat is – teljes mértékben 21. századi színvonalra emeljük. Ennek az alappillére a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, melynek valóra váltásán a Kormány döntésének megfelelően a Budapest Fejlesztési Központ, a MÁV és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő munkatársaival dolgozunk.