Vízió

Milyen lesz a budapesti és agglomerációs vasúti közlekedés 20 év múlva?

Ha megvalósul a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, egy megújult, kibővült hálózaton működő, színvonalas vasúti szolgáltatás jön létre, amely természetes választást kínál a városba irányuló és a városon belüli utazás során egyaránt. A cél, hogy minél több utazó számára teremtsük meg a lehetőséget, hogy tervezhető, pontos és komfortos vonatokkal  közlekedjen, az utazásra fordított idő pedig az állomásra való megérkezéstől kezdve a távozásig kellemesen és hasznosan teljen.

A jövőben egységes bérlettel lehetne majd utazni a teljes várostérségben. Az ütemes menetrend szerint közlekedő vonatok a mainál jóval sűrűbben járnának, a legforgalmasabb, fonódó szakaszokon néhány percenként követnék egymást. A megújult vonalakon legalább 3 metróvonal és számtalan úti cél lenne elérhető átszállás nélkül.

A vasúti hálózat ezzel a fővároson belüli közlekedés egyenrangú szereplőjévé válhatna, korszerű megállók létesülhetnének, új átszállási kapcsolatok jöhetnének létre a már kialakult közösségi közlekedési hálózattal. A vasútállomások felértékelődnének, városi központokká válnának.

A vasút korszerűsítése jelentős méretű, korábban a vasút által használt területeket szabadíthat fel, és állít a városfejlesztési célok szolgálatába, mintegy 200 hektár rozsdaövezeti területen lehetne  lehetőséget teremteni nagy, városi zöldterületek kialakítására és megfizethető lakhatási feltételek elérésére.

A vasút és a hév ma is jelentős szerepet tölt be a főváros agglomerációja közlekedésében. Átfogó, stratégiai célok mentén történő fejlesztésük azonban nemcsak a ma vonaton, héven utazók számára fontos.  A kényelmesebb és gyorsabb közlekedés, a megújuló, zöldülő rozsdazónák, a tisztább levegő minden Budapesten és az agglomerációjában élő közös érdeke.

Ezt a léptékváltást tűzi ki célként a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia.

Vasúti kereszteződés

Mik a Stratégia legfontosabb célkitűzései?

  • Minden vonalon óránként két elővárosi gyors, azaz zónázó, plusz négy személyvonat indítása, így legalább a belső agglomerációs gyűrűből és a fontosabb többi településről 15 perces járatsűrűség elérése
  • Könnyű és kényelmes átszállási kapcsolatok (P+R, B+R parkolók, buszos ráhordás)
  • Gyorsabb utazás a korszerűsített vasútvonalakon
  • A késések jelentős csökkenése
  • Korszerű, kényelmes, akadálymentes, tiszta járművek
  • Megújuló, akadálymentes, esztétikus vasútállomások és megállók
  • Budapest belső területein közvetlen csatlakozás több ponton a metróhálózathoz, a villamos-gerincjáratokhoz
  • Tarifareform, hogy az ingázáshoz csak egyetlen bérletre legyen szükség

Milyen konkrét eredményeket várunk a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia megvalósulásától?

  • Napi 115 000 utazó, aki személygépkocsiról vonatra vált
  • Átlagosan napi 15 perc időmegtakarítás utasonként
  • Évi 150 milliárd forintnyi haszon az időmegtakarításból
  • Zónázó és ütemes menetrend az agglomerációban 15-30 perces követési időkkel
  • Másfél-kétszeres vasúti utasszám Budapesten és vonzáskörzetében
  • Teljes mértékben korszerű elővárosi motorvonatflotta
  • Több mint 200 hektár vasúti terület rehabilitációja
  • A belvárosból 20 perc alatt elérhető nemzetközi repülőtér
  • Évente 60 000 tonna szén-dioxid-kibocsátás-csökkenés
  • A fővárost érintő tehervonatok áthaladási ideje 70 perccel csökken
  • 16 új vasúti megálló
Szerelvény
Forrás: Stadler

Milyen további gazdasági, társadalmi hasznokkal jár a stratégia megvalósítása?

  • A kutatások egyértelműen kimutatják, hogy egy-egy térség mobilitási színvonalának emelése kihat a gazdaság fejlődésére
  • A jobb közlekedés révén a vállalkozások szélesebb munkaerőbázisból meríthetnek, a távolabb lakó potenciális munkavállalók alkalmazása is realitás lesz
  • A munkavállaló nagyobb kínálatból válogathat, számára kedvezőbb munkahelyeket is elfoglalhat
  • Javulnak a cégek közötti partneri, beszállítói kapcsolatok
  • A napi utazási idő csökken, a másra, például szabadidős tevékenységre fordítható idő nő
  • A kulturált körülmények között, elővárosi vonaton, ülve megtett ingázás közben végezhető más, hasznos tevékenység is

A vasútfejlesztéssel a magyar gazdaság közvetlenül is nyer

  • A magyar hozzáadott érték a vasúti infrastruktúra fejlesztésében eléri a 85%-ot, és a járművek gyártása esetén is 40-80%-os lehet
  • A vasúti fejlesztések a magyar innovációt szolgálják

Vitézy Dávid előadása a Corvinuson: