Környezeti hatásvizsgálat a Duna alagútra

A környezeti hatásvizsgálattal folytatódik a Duna alatti vasúti alagút előkészítése. Még készül a részletes megvalósíthatósági tanulmány, ami a jövő év közepére lesz meg, de elindult az előkészítési folyamat következő fázisa. Az európai uniós (EU) közbeszerzési honlapon megjelent a Budapest Fejlesztési Központ közbeszerzési felhívása a környezeti hatásvizsgálat elvégzésére és a környezetvédelmi engedélyek megszerzésére. A Kelenföld és a Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút rendkívül érzékeny, sűrűn lakott, belvárosi területen, illetve a Duna alatt épül, számos környezetvédelmi kérdésre kell megnyugtató választ találni.

Duna alatti vasúti alagút térkép

A hatásvizsgálat kiterjed arra, hogy milyen következményei lesznek az építkezésnek, a kitermelt anyagok elszállításának, később a vasútvonal működésének, illetve választ kell adnia arra is, hogy mindezt miképp kell megszervezni a környék lehető legkisebb zavartatása érdekében. Föl kell mérni, hogy milyen lőszermentesítésre lesz szükség, meg kell tervezni állomások szellőzését, a hő és egy esetleges tűznél a füst kivezetését, ehhez helyszíni bejárások, mérések szükségesek. Például ki kell mérni a jelenlegi zajszintet, zajtérképet kell rajzolni, hogy ehhez lehessen majd hasonlítani az építkezés alatt tapasztaltat.

Az előkészítést az EU közvetlen forrásokkal támogatja, a Kormány segítségével benyújtott pályázatunkkal a többi tagállam hasonló beruházásaival versenyezve nyertük el a támogatást. A Duna-alagút környezeti hatásvizsgálatára és az ahhoz kapcsolódó műszaki vizsgálatokra az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) nevű alapból az EU-tól sikerült pályázni 500 millió forintnyi forrást, a Kormány pedig ugyanekkora önrészt biztosított. Az Európai Bizottság álláspontja szerint a budapesti vasúti alagút projektjavaslata „nagyon jó minőségű, szilárd alapokon nyugvó, logikus és jól előkészített”. Fontos viszont rögzíteni: a vasúti alagút megépítéséről nem született még végleges kormányzati döntés, a részletes előkészítés, a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése épp azért szükséges, hogy a költségek és hasznok pontosan felmérhetők és megvitathatók legyenek, a következő években ez alapján megalapozott döntést lehessen hozni egy ilyen, évszázados jelentőségű vasútfejlesztésről.

2021.10.22.