Nemzetközi építészeti tervpályázat a nyugati pályaudvar és a nyugati tér megújítására

Egy kétszintes, korszerű pályaudvart kell tervezni, amely kész a távlatban Budáról érkező alagút fogadására, hogy így alakuljon jelentős részben átmenő pályaudvarrá a Nyugati. Ugyancsak része a tervpályázatnak a pályudvar tágabb környezetének rendezése, fejlesztése.

Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Homolya Róbert MÁV-elnök-vezérigazgató és Vitézy Dávid BFK-vezérigazgató sajtótájékoztatón jelentette be a helyszínen a Nyugati pályaudvar és környékének teljes megújítását.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia célja az elővárosi vasúti közlekedés mennyiségi és minőségi fejlesztésével az utasok számának megduplázása. Az ehhez szükséges legfontosabb elem a Nyugati pályaudvar és Kelenföld közé tervezett vasúti alagút, amelynek szükségessége először 120 éve merült fel. Az alagút távlati feladat, sok munka van még a kivitelezésééig, de a Nyugatiban voltak, vannak rövid távú, azonnali feladatok. Az egyik ilyen volt a beázás megszüntetése és a gyönyörű történelmi csarnok megmentése, amit a MÁV elvégzett, ahogy Homolya Róbert elmondta. Ugyancsak fontos a százéves, elavult biztosítóberendezés cseréje, az utasforgalmi területek, a peronok akadálymentes átszállási kapcsolatokat lehetővé tévő, 21. századhoz méltó átépítése – ez viszont még előttünk áll.

Ezt a megújítást jövőálló módon kell elvégezni, hogy az átépített Nyugati már készen várja az alagutat és a többi távlati fejlesztést, az észak-déli elővárosi és városi gyorsvasutat (más néven 5-ös metrót), amely a szentendrei, ráckevei és csepeli hévekből jönne létre, de integrálná a kelebiai vasútvonal elővárosi járatait és az esztergomi vasútvonal vonatainak egy részét. 

Ha a Nyugati pályaudvar kapacitását a növekvő számú veresegyházi, lajosmizsei, reptéri, esztergomi vonat számára fejpályaudvarként szeretnénk növelni, a mai 17 helyett 30 vágányos fejpályaudvar kellene. Erre nincs hely és értelmetlenül konzerválnánk a mai állapotokat. Ezért szükséges az alagút, melynek átmenő peronjai óránként 12 vonatot tudnak közlekedtetni egy irányba. A pályázatot tehát egy olyan kétszintes pályaudvarra írjuk ki, amelynek alsó szintjén egy hatvágányos átmenő pályaudvar kap helyet (az alagút megépültéig fejpályaudvarként), mégpedig az adottságoknak megfelelően a csarnok alatt két elővárosi peronnal, hátrébb pedig újabb két, távolsági peronnal. A felső szinten, tehát a felszínen 12 vágány lesz, hiszen a Nyugati nem alakul át teljesen átmenő pályaudvarrá, távlatban is maradnak fejpályaudvari vágányok is.

Ha megvalósulnak a Stratégiában vázolt tervek, tehát az alagút és az 5-ös metró is, a Nyugati pályaudvar a jelenleginél is lényegesen nagyobb jelentőséget nyer, bízvást mondhatjuk majd a budapesti főpályaudvarnak. A kalkulációk szerint hétköznaponként mintegy 600 vonat halad majd át az alagúton, a felszíni pályaudvari részre körülbelül 200 vonat érkezik, és 200 indul onnan. Egy átmenő vonat egy mai érkező és induló vonatnak felel meg, vagyis ez a szolgáltatási olyan lesz, mintha ma 1600 vonal indulna és érkezne! Ez persze lehetetlen lenne, ezért is van szükség az alagútra, hiszen most a napi 546 vonat is lényegében teltházat jelent itt.

Ha az utasszámot nézzük, a mai 60 ezerrel szemben naponta 90 ezren lesznek akik le- vagy felszállnak itt, sokan a 3-as vagy 5-ös metróról vagy metróra szállnak majd át. Ha azonban azokat is számoljuk, akik majd csak átutaznak a pályaudvaron az alagútból érkezve vagy éppen ott folytatva az útjukat, azt kapjuk, hogy több mint 160 ezren lesznek.

A pályázat nemcsak a pályaudvarra, hanem a környezetére is kiterjed majd. Ahogy Fürjes Balázs elmondta, a mai parkoló helyén egy zöldebb, közösségi tér kap helyet. Itt fog átmenni, itt lesz megállója a pesti fonódó villamosnak is, vagyis a délről a Deák Ferenc térre, északról a Lehet térre érkező pályák összekötésével nyert új villamostengelynek is. Ugyancsak várjuk az ötleteket, elképzeléseket magának a Nyugati térnek is a kialakítására.

A pályaudvar másik, keleti oldalán még nagyobb szabású átalakításokra kerülhet sor a Podmaniczky utca mentén, részben a felszabaduló vasútüzemi területek helyén. Egy zöldfolyosót képzelünk ide a belvárostól a Városligetig, sőt Rákosrendező barnamezős területeiig, ahol ingatlanfejlesztés és jelentős parkosítás a terv. Ugyancsak választ kell adnia a tervpályázatnak a Ferdinánd híd jövőjére is.

Nyugati pályaudvar térkép

A tervpályázat kétfordulós, első körben jelentkezni kell, közlekedési csomópontok tervezésében jártas irodáknak. A második fordulóba 12 iroda jut majd be, a zsűri anonim módon értékeli a munkájukat. A zsűribe a BFK meghívta Budapest főépítészét, az V., VI. és a XIII. kerület képviselőit, neves építészeket, külföldi szakértőket a Network Rail és a Správa železnic részéről. A pályázóknak jövő március 1-ig kell befejezniük a munkájukat, március végén lesz az eredményhirdetés.

A tervpályázat oldala: https://nyugatitervpalyazat.hu/

2021.10.20.