Új vasúti megállót használhatnak az utasok Rákosmentén

December 12-én a menetrendváltással megnyílt Budapest legújabb vasúti megállója Akadémiaújtelep néven a hatvani vonalon, a XVII. kerületben, közel a X. kerület határához. Egyelőre félóránként fognak itt megállni vonatok, a Gödöllő és a Keleti pályaudvar között járó S80-asok. A BKK a közeli buszmegállónak közvetlenül a vasúti megálló mellé helyezésével (és átnevezésével) tette komfortosabbá az átszállást a 161-es, a 161A, a 162-es, a 162A, a 195-ös, a 202E és a 262-es buszokról.

Sajtótájékoztatón avatták föl a vasúti megállót december 12-én délelőtt. Dunai Mónika, Rákosmente országgyűlési képviselője, Horváth Tamás, Rákosmente polgármestere, Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója, dr. Kormányos László, a MÁV-Start szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese tartott rövid beszédet.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia szolgáltatási jövőképéhez szükséges fejlesztések közül némelyik már elkészült az utóbbi években (esztergomi, székesfehérvári vonal), máshol a kivitelezés jelentős részben már elkészült, de még nem zárult a projekt (a szóban forgó hatvani vonalon vagy a pusztaszabolcsi vonalon), több helyszínen (a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között, az Összekötő vasúti hídon) javában dolgoznak a munkagépek, számos projekt pedig a tervezési, előkészítési szakaszban van. Egy nagy vasúti beruházás átfutási ideje 7-8 év, ha az elővárosi vasúthálózat fejlesztését gyorsítani akarjuk, akkor nagy számban kell a beruházásokat előkészíteni Budapesten és térségében – ezért tesszük pontosan ezt a Budapest Fejlesztési Központban.

A Stratégia célkitűzése az elővárosi vonalak kapacitásának és szolgáltatási szintjének emelése, az ezeket összekötő belső szakaszok megteremtése, fejlesztése, a tarifaközösség, a digitalizáció mellett számos új megállóhely létrehozása, hiszen a vonatok ma még sokszor megállás nélkül mennek el lakóterületek, fontos intézmények vagy éppen a városi közlekedés vonalai mellett, felett.

Dunai Mónika beszédében azt emelte ki, hogy Akadémiaújtelep és Rákoskeresztúr térségéből mától gyorsabban, 15 perc alatt, és a környezetet a legjobban kímélő módon lehet eljutni a Keleti pályaudvarhoz, azaz a belváros felé. A vasút a legjobb mód arra, hogy ne kelljen autóval dugókban állni nap mint nap – mondta. A NIF Zrt. beruházásában a végéhez közeledik a Rákos–Hatvan szakasz rekonstrukciója, a XVII. kerület három meglévő megállója is megújult, és belépett negyedikként Akadémiaújtelep.

Horváth Tamás polgármester szintén a XVII. kerületet is érintő rekonstrukciót méltatta, akadálymentes, rendezett megállók készültek, a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztatást szereltek föl. A vasút elvágóhatását két új felüljáró is segíti a kerületben, megkönnyítve az itt lakók közlekedését.

Vitézy Dávid azzal kezdte, hogy amikor 15 évvel ezelőtt a két éve tragikusan fiatalon elhunyt Riz Levente polgármester civil tanácsadójaként foglalkoztak Rákosmente közösségi közlekedésének javításával, akkor merült fel igazán komolyan először új vasúti megállók létesítése a kerületben. Akkoriban a buszkorridor sem létezett még, és korszerű motorvonatok se jártak a kerületben. A buszkorridor azóta működik, megnyílt az első új megálló, az elővárosi forgalomban itt is korszerű Stadler motorvonatok, Flirtök és Kissek járnak a helyieknek kényelmes és gyors, metrószerű, ráadásul klímakímélő utazási módot kínálva, hiszen az elővárosi vonatok gyorsan, a közúti forgalomtól teljesen elszigetelve, dugómentesen közlekednek.

Ugyanakkor a Rákoson szétágazó két fontos elővárosi vonal, a 80a és a 120a tekintetében korántsem értünk a fejlesztések végére. Célunk, hogy a mostani félóra helyett itt is negyedóránként járjanak a vonatok. A NIF projektjét folytatni kell a belső szakaszokon is. A munka zajlik, a Keletiből Akadémiaújtelepre vonatozva is látszott, hogy vasárnap is készül a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között a plusz egy vágány. Onnan pedig a BFK készíti elő a további felújítást és kapacitásbővítést: új vágány építését Rákosligetig.

(Akadémiaújtelepen egyébként már ott van ez a harmadik vágány, de vonatok még nem járnak rajta.) Ugyancsak folyik az előkészítés a 120a vonal megállóinak teljes akadálymentesítésére, felújítására Gyömrőig, a P+R, B+R kapacitások megteremtésére, növelésére. További új megállókat is tervezünk, a másik, Rákosról Újszászra és Szolnokra vezető, 120a jelű vonal kerületi részén új megálló kialakítására a Helikopter lakópark és Madárdomb kiszolgálása érdekében készülnek tervek. A belső szakaszon pedig Kőbánya felső peronjait a sokkal közelebbi átszállási kapcsolatokat adó Élessarokhoz szeretnénk telepíteni, illetve az 1-es villamos és további villamosok, buszok, az épülő Kőbányai kulturális negyed elérését szolgálja majd a Közlekedési Múzeum megálló, amelyre már megszereztük az építési engedélyt.

Egy távolabbi fejlesztés, a Déli Körvasút is érinti az itt lakókat, hiszen a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia tervei szerint Rákosmentéről is járnak majd vonatok abba az irányba a három új megálló (Népliget, Közvágóhíd, Nádorkert) és Kelenföld, Dél-Buda felé. A külső körvasút fejlesztésével az ottani új megállókhoz és azokon át majd a Nyugati pályaudvarhoz is eljutnának innen egyes járatok, sőt a távlati tervekben szereplő vasúti alagúton a Széll Kálmán térre is. Így hálózza be lépésről lépésre az elővárosi vasút Budapestet egy új kötöttpályás szolgáltatást kínálva a következő évtizedekben a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia célkitűzései szerint.

A MÁV-Volán-csoport a környezetterhelés csökkentése érdekében minden olyan fejlesztést támogat, amely a közösségi közlekedés versenyképességét növeli az elővárosban vagy bárhol máshol a országban – mondta dr. Kormányos László. Az új megállóból a Keletin kívül Gödöllő is elérhető, oda 23 perc az út. Már a közeljövőben szeretnék meghosszabbítani a BFK-val együttműködésben az S76-os járatot Pécelig, illetve Gödöllőig a külső körvasút felől. Ezen túl már jövőre szeretnék javítani a Volánbusszal közösen Tura és térségében a buszos ráhordást. Amikor kiépül Rákosligetig a plusz vágány, sűrűbb lehet az elővárosi közlekedés a 80a vonalon, a végső cél a 15 perces követés.

Nyul Zoltán a teljes Rákos–Hatvan projektet bemutatta röviden. Mint mondta, a több mint százmilliárd forintos, alapvetően vasúti fejlesztésben jelentős, tízmilliárd forintos nagyságrendű közúti, városfejlesztési elemek is helyet kaptak. A megállók, állomások az esélyegyenlőséget figyelembe véve újultak meg. Az egész vonal ugyanúgy szolgálja majd az északkeleti iparvidék, a szlovák, ukrán irányú teherszállítás, mint az elővárosi személyszállítás megnövekvő igényeit. Igen jelentős a digitalizációs fejlesztés, a vonatbefolyásoló rendszer üzembe helyezését 2022 őszéig tervezik, a befejező munkák még annak az évnek a végéig eltarthatnak, beleértve a liftek üzembe helyezését is. A hatvani vonal fejlesztését Magyarország Kormánya és az Európai Unió finanszírozta, a beruházó a NIF Zrt.

2021.12.15.