Újabb parkolók segíthetik az elővárosi vasúti közlekedést

Az állomások, megállók megközelítését, az ottani módváltást, átszállást segíti a kellő számú és kulturált autóparkoló, illetve kerékpártároló kialakítása, és szükség esetén új buszfordulók, megállók építése. A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) 48 vasútállomáson terveztet újabb P+R és B+R parkolókat.

Megkötöttük a tervezői szerződéseket, és a támogatási okirat módosításával most már elegendő pénz áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy a fővárosba vezető vasútvonalak 48 állomásán új P+R gépkocsiparkolók, illetve B+R kerékpártárolók építését terveztessük meg. Így ezeken az állomásokon nagyságrendileg 3000 P+R és 2000 B+R létrehozásának, szükség esetén új autóbuszfordulók építésének a tervezése kezdődhet meg. Ez azért is jelentős előrelépés mert a forgalmasabb elővárosi vasútállomásokon és megállóhelyeken sok helyen már kevés a rendelkezésre álló kapacitás, így ahol elfogynak a helyek, az ingázók a zöld területeken vagy a közeli nem hivatalos parkolókban is otthagyják a gépkocsijukat. Ez az állapot azonban nem kívánatos, és ellentmond az igényes vasúti közlekedés megteremtésére irányuló törekvéseknek.

A Budapestre közlekedő autók számának csökkentése érdekében az egyik leghatékonyabb eszköz a hivatásforgalomban az elővárosi vasutak fejlesztése. Az állomások, megállók megközelítését, az ottani módváltást, átszállást segíti a kellő számú és kulturált autóparkoló, illetve kerékpártároló kialakítása, és szükség esetén új buszfordulók, megállók építése. A Kormány még egy 2020-as határozatában rögzítette, hogy egyetért a kombinált közlekedési módok lehetőségeinek a továbbfejlesztésével, ennek érdekében szükséges a Budapestre vezető vasútvonalak megállóhelyein a P+R és B+R kapacitásokat bővíteni.

A BFK által meghirdetett tervezési közbeszerzés nyolc vasútvonal, az 1-es hegyeshalmi, a 30a székesfehérvári, a 40a pusztaszabolcsi, a 70-es váci, a 80a hatvani, a 100a ceglédi, a 120a újszászi, és a 150-es kunszentmiklósi vonal elővárosi szakaszait érinti. E vonalak mentén az intézkedések hatására összességében megduplázódhatnak a P+R és B+R férőhelyek. A fejlesztés elősegíti, hogy a gépkocsit, kerékpárt a vasútállomáson lehet hagyni, és az ingázók vonattal folytathatják útjukat. Annak érdekében pedig, hogy autó helyett már a vonathoz is közösségi közlekedéssel juthassanak el az utasok, a közbeszerzésen nyertes tervezőnek azt is meg kell vizsgálnia, hogy hol szükséges buszfordulók, buszmegállók létesítése. Az engedélyezési, kiviteli és tendertervek 2023-ban készülhetnek el.

A tervezői közbeszerzési pályázaton négy részre lehetett ajánlatot tenni. A BFK az első részajánlatban 21 (1-es, 30a, 40a, 150-es vonalak), a másodikban 14 (80a, 100a, 120-as vonalak), a harmadikban 8 (70-es vonal), míg a negyedik részajánlatban 5 állomást (70, 100a vonalak) jelölt ki a fejlesztések helyszínéül egy 2020-ban készített tanulmány alapján.

A közbeszerzési pályázat eredményeként a BFK az alábbi nyertes ajánlattevőkkel kötött szerződést 2021. szeptembere és idén január között, több lépcsőben:

  1. Közlekedés Kft. – Mobilissimus Kft.
  2. Terv-Tár Tervező, Kivitelező és Szolgáltató Bt.
  3. Create Value Szolgáltató és Tanácsadó Kft.
  4. Via Futura Kft. – Hello Wood Zrt.

A Kormány a parkolók tervezéséhez, illetve a Budapesti Agglomerációs Kerékpárforgalmi Hálózati Stratégia megvalósításához első lépésben 797 millió 446 ezer forint támogatást nyújtott a BFK-nak, így az első két szerződés még tavaly szeptemberben hatályba lépett. A munka folytatásához azonban szükség volt a Támogatói okirat módosításához a Miniszterelnökség és a BFK között, ami az ide vonatkozó kormányhatározat módosításával meg is történt. Így a Kormány további 910 millió 869 ezer forint támogatásával összességében 1 milliárd 708 millió 315 ezer forintot fordíthatunk a tervezésre és a kerékpáros stratégia előkészítésére. Ezzel viszont a harmadik tervezői szerződés január 21-én, a negyedik pedig január 28-án lépett hatályba.

 

2022.02.08.