Újjászülető rozsdaövezetek

Hol vannak azok a vasúti területek, amelyekre a vasúti közlekedéshez a jövőben nem lesz szükség?

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia szempontjából a vasúti területek három részre oszthatók. Egyrészt vannak azok a területek, amelyek ma is vasúti funkciót töltenek be, és a Stratégia alapján a jövőben is szükség lesz rájuk a magas színvonalú kötöttpályás közlekedés biztosításához. Másrészt vannak olyan területek, amelyeket már ma sem használ a vasút. Ezekre az úgynevezett rozsdazónákra a 19-20. századi vasúti technológia vagy a korabeli teherszállítás helyigénye miatt volt szükség. Mára a természet kezd fölöttük úrrá lenni, felhagyottan várják, hogy új szerepet kapjanak. Több olyan terület is azonosítható, melyeknél pedig épp a Stratégia révén megvalósuló korszerűsítéseknek köszönhetően csökkenthető a vasút térfoglalása a jövőben.

Drónfelvétel

A legnagyobb ilyen terület Budapest térségében Zugló és Angyalföld határán, a Nyugati pályaudvarról kivezető vágányok mellett, Rákosrendező pályaudvarán van, mintegy 100 hektár. De a Soroksári út mellett, a Keleti pályaudvarnál és a Ferencvárosi rendezőpályaudvar térségében is nagy területek állnak rendelkezésre. Ami a jövőben felszabadítható területeket illeti: például a Duna alatti vasúti alagút megvalósításával a Déli pályaudvar – Széll Kálmán tér térségében a felszín alá költözhet a vasúti funkció, így a felszínen a pályaudvar teljes területe más célra hasznosítható, valamint a Nyugati pályaudvar térségében is átgondolható a vasúti terület kiterjedése. A fővárosban a 23 vasútállomás együttesen 660 hektárt foglal el jelenleg, ebből összességében közel 200 hektár kaphat új funkciókat.

Hogyan fejlődhetnek ezek a felszabaduló vasúti területek?

Rákosrendezőnél egy egészen új városrész jöhet létre. A rozsdaterület megújításával egy új, jelentős kiterjedésű városi park kialakítására is lehetőség van. Amellett még nagy terület marad új lakások és munkahelyek építésére, üzletek, kereskedelem, szolgáltatások létesítésére a Budapest belvárosa körüli dinamikusan fejlődő, jól megközelíthető átmeneti zónában. A Nyugati pályaudvar melletti területen is építhetők irodák és lakások, de több hektárnyi zöldterület is kialakítható itt, az ebben leginkább szűkölködő városrészek szomszédságában. A Déli pályaudvar felszín alá kerülésével megszűnhet a budai kerületek közötti akadály, összekapcsolhatók a városrészek. Kiemelten értékes városfejlesztési helyszín jöhet létre, ahol szintén helyet kaphat egy új parkterület is.

Térkép

Kapcsolódó oldalak