A körvasút

Déli Körvasút térkép

Mire való a körvasút?

A körvasút a 19. század végén épült, hogy összekösse a különböző fővárosi vasútvonalakat és pályaudvarokat. Volt, és most is van szerepe a személyszállításban, de ha ezt jelentősebbé akarjuk tenni, a többi között új megállókra van szükség, hogy át lehessen szállni a városi közlekedés legfontosabb tengelyeire, illetve hogy közvetlenül el lehessen jutni a vasút menti célokhoz. Funkciója a Nyugati pályaudvar és Kelenföld közé tervezett vasúti alagúthoz hasonlítható, a fővárosból átellenes irányba futó elővárosi vonalakat számos budapesti megállón át összekötve rengeteg új kapcsolatot tud létrehozni. A körvasút és az alagút kiegészíti egymást, egy adott elővárosi vonalról a választék akkor a legnagyobb az utazók számára, ha mindkettőre bejárnak a vonatok. Másrészt a két összekötő hálózati elem kapacitásban is szükséges. A modellszámítások ugyanis azt mutatják, a most csúcsórában a fővárosba érkező negyvenegynéhány elővárosi vonatnál több mint kétszer annyit, 90 fölötti járatot kívánatos indítani.

Honnan hová mehetnek a vonatok a Déli Körvasúton?

Célszerű a körvasutat két részre bontani a hatvani vasútvonal mentén. Attól délre, az Összekötő vasúti hídon át egészen Kelenföldig húzódik a Déli Körvasút. Ennek fejlesztése keretében a meglévő két vágány mellé egy harmadik, egyes szakaszokon pedig egy negyedik vágány is épül, hogy elsősorban az elővárosi, ezen kívül a távolsági vonatok számát növelni lehessen.

A cél, hogy óránként és irányonként a jelenlegi 2-ről 6–10-re növekedjék az elővárosi vonatok száma.

Ez három, külön-külön félóránként vagy sűrűbben közlekedő viszonylatot jelent a három Kelenföldre futó budai vonalról, azaz Tatabánya, Tárnok, Százhalombatta irányából. Ezek a pesti oldalon szintén legalább három, keletre futó vonalra, Ferihegy, Pécel, Gyömrő irányába folytatják majd az útjukat. A Déli Körvasút fejlesztése már elkezdődött, az Összekötő vasúti híd átépítése és bővítése folyik. A többi szakasz fejlesztése a tervezésnél tart. A többletvágányok építését, Újbuda vasút által elvágott részeinek gyalogos és kerékpáros összekötését, két új megálló létesítését, valamint a környezet rendezésér szolgáló tendereket a NIF és a BFK 2020-ban kiírta. A kapacitások növelését szolgálja Ferencváros állomás területén egy külön szintű vasúti keresztezés létrehozása, ennek már folyik a tervezése.

A Déli Körvasút egyik új pesti megállója Népliget lesz, ahol az M3 metróra lehet majd átszállni. Az állomás kiviteli terveinek készítése 2021 elején elindult. A másik új pesti megállónál, Közvágóhídnál a déli hévekkel, illetve a belőlük fejlődő M5 metróval létesül közvetlen kapcsolat, a budai oldalon az Infoparknál készül Nádorkert megálló, amely a gyorsan fejlődő környéket szolgálja ki. A következő állomás már Kelenföld (M4).

Mi lehet a külső körvasút szerepe?

A hatvani vasúttól északra a külső körvasút egy nagy ívet leírva halad át Pest külső kerületein, és a Marcheggi hídnál az esztergomi és a két váci vasút elválási pontjáig ér. Ezen a szakaszon a három viszonylatból kettő az esztergomi vonalról, Pilisvörösvár irányából, egy pedig a Nyugatiból jöhet majd. Előbbiek a hatvani vonalra majd arról Kőbánya-Kispestre folytatják útjukat, az egyik végül a ceglédi vonal, Üllő felé, a másik a lajosmizsei vonal, Gyál felé veszi az útját. A harmadik járat kifelé fordul a hatvani vonalra, Pécel irányába. Ugyanakkor annak sincs akadálya, hogy a Déli Körvasútról közvetlen vonatok menjenek a külső körvasútra.

A hatvani vonalon Élessarok váltja ki Kőbánya felső vasútállomást rövidebb átszállással a villamosokra, buszokra. Ha innen a külső körvasútra kanyarodunk, az M2 metró és a gödöllői/csömöri hévvonal képezte tengelyre az új Rákosfalva megállónál lehet majd átszállni. A következő megálló, Újpalota már megnyílt 2020-ban, a 7-es buszcsaláddal ad kapcsolatot. A leendő Pestújhely megállónál a villamosokra, végül a Marcheggi hídnál a váci vonalakra lehet majd átszállni, ha megépülnek itt az új megállók.

A BAVS koncepciója szerint a külső körvasútról, Újpalotáról és Pestújhelyről minden eddiginél versenyképesebb bevárosi, budai kötöttpályás kapcsolat jönne létre azzal, hogy a hatvani vonalról vonatok jönnének erre, és továbbmennének a Nyugati pályaudvar és Duna alatti alagút felé.

Hídbeemelés drónfelvétel