Hatvani vonal

A 80a jelű vasútvonal a Stratégia modellezése szerint a rekonstrukciós munkálatok megkezdése előttihez képest 70%-kal több utast is ki tud szolgálni.

80a vonal térkép jelmagyarázat

A jelenleg a NIF Zrt. megrendelésére, uniós források felhasználásával folyó újjáépítési munkálatok helyszíne a Rákos és Hatvan közötti szakasz. Teljesen megújul a pálya, beleértve az állomásokat, kiépül a páneurópai vonatbefolyásoló rendszer, amely nagyobb sebességet tesz majd lehetővé. Új felüljárók, buszfordulók, P+R parkolók, liftek készülnek. Az itteni kapacitásnövelés kihasználásához az építést a belsőbb szakaszokon is folytatni szükséges. Kőbánya felső és Rákos között a NIF és a BFK már megkezdte a tervezést. Ezen a szakaszon, sőt Rákosligetig készül majd egy új vágány. A Keleti pályaudvar és Kőbánya felső közötti rész még előrébb tart, itt is létesítenek egy harmadik vágányt. 2020 tavaszán kihirdették a tervezési és építési projekt nyerteseit, és 2021. elején elindult a kivitelezés is. A Könyves Kálmán körút és az 1-es villamos fölött már helyére került az új vasúti híd.

A Stratégiában felvázolt zónázó rendszerben csúcsidőben a Gyöngyösről és Jászberényből óránként induló vonatok Hatvantól együtt már 30 perces követést biztosítanának. Szintén félóránként indulnának majd a gödöllői zónahatártól a személyvonatok, míg Pécelről már 15 perces  követés a terv.

Hatvani vonal grafika

A vonalon  új állomások létesülnek az utasok jobb kiszolgálására, a városi átszállások minőségének javítására. A 2021-ben megnyíló Akadémiaújtelep után szintén új megálló készül a Hungária körútnál (1-es villamos) és az Élessaroknál, utóbbi Kőbánya felső szerepét veszi át az utasforgalomban, hogy lényegesen közelebb legyenek a villamosok, buszok.

Élessaroknál kapcsolódik majd össze a hatvani vonal a Déli Körvasúttal és a külső körvasúttal is. A Keleti pályaudvarra (M2, M4) érkező vonatokon kívül így egyes járatok a Déli Körvasúton, a Népliget (M3) és a Közvágóhíd (M5 metró) érintésével Dél-Budával és a dél-budai agglomerációval teremtenek kapcsolatot, mások pedig a külső körvasúton a Nyugati pályaudvaron (M3, M5, villamos) és az onnan Kelenföldre épülő vasúti alagúton át Belbudával, amennyiben elkészül a Stratégia szerinti hálózat.

A vonal fejlesztésével a közúton járók életminősége is javulhat, a Tündérfürt utca becsatlakozásnál lévő sorompó helyett új közúti felüljáró épül Rákos állomásnál.