Pusztaszabolcsi vonal

A 40a jelű a vasútvonal teljes átépítése befejezéshez közeledik. Érdnél új összekötő vágány szolgálja az utasokat, Ercsinél egy 13 kilométeres elkerülő pálya készült.

40a vonal térkép
40a vonal térkép
40a vonal térkép jelmagyarázat

Az új, kétvágányú 40b szakasz Százhalombatta után kezdődik, kihagy két állomást, Dunai finomítót és Ercsit. Az ezeket kiszolgáló vonatok továbbra is a régi vonalon közlekednek.

Kelenföld és Százhalombatta között újjáépült a teljes vonal (kivéve az elkerült szakaszt), a pálya, az energiaellátás. Páneurópai vonatbefolyásolás készült. A vonatok 120, illetve 160 km/órás sebességgel haladhatnak majd, központi forgalomirányítás is létesült.

A megállók, állomások akadálymentesre épültek át, összesen több mint 180 autóparkoló, 100 kerékpártároló készült.

A fejlesztés eredményeképpen jelentősen sűríthetők az elővárosi vonatok: csúcsidőszakban a Dunaújvárosból, illetve Sárbogárdról óránként induló járatok Pusztaszabolcstól együttesen félórás követést adnak a jövőben.

Százhalombattától 15, Érdtől 10 perces eljutás kínálható Budapestre. Megindulhat ezen a vonalon is a zónázó vonatok közlekedése.

A százhalombattai zónahatártól félóránként induló személyvonatokat az Érd állomásról is ugyanilyen időközönként közlekedő vonatok már negyedórásra sűrítik.

Vasúti megállóhely

Érd városától Kelenföldig a pusztaszabolcsi vonal párhuzamosan halad a székesfehérvári vonallal. Az ilyen módon rendelkezésre álló összesen négy vágány lehetőséget ad a közlekedés racionális megszervezésére, és viszonylag sok elővárosi vonat indítására.

Ennek a munkamegosztásnak a jobb működéséhez szükség van arra is, hogy a belső szakaszon, a Fehérvári úti lakótelepet is kiszolgáló Albertfalva megállóhelyen a 40a vonal vágányai is kapjanak peronokat. (Most csak a 30a-nak megállója.) Ezek hiánya még a 19. századra, az egymással versengő vasúttársaságok korára vezethető vissza. A tervek között, több más fővárosi megálló létesítésével együtt szerepel ez a fejlesztés is.

A Martonvásárról, vagyis a székesfehérvári vonalról félóránként átjövő járattal együtt Érd felsőtől a pusztaszabolcsi vonalon már óránként hat vonat hozhatja az utasokat Kelenföldre.

Onnan (M4) a szükséges fejlesztések után a viszonylatok kétharmada az új vasúti alagúton át a Széll Kálmán tér térségébe (M2), majd a Nyugati pályaudvarra (M3) érkezhet, hogy Észak-Pestre, illetve az észak-pesti agglomerációba haladjon tovább. A többi járat a Déli Körvasúton a Közvágóhíd és a Népliget érintése után (előbbinél a H6 és H7 hévekre, illetve a belőlük továbbfejlesztett M5-re, utóbbinál az M3-as metróra lehet majd átszállni) a kelet-pesti agglomeráció felé folytatja útját.

A modellszámítások szerint a fejlesztések hozadékaként az akadálymentesített, autóparkolókkal és kerékpártárolókkal kiegészített állomásokon és megállókban a korábbinál

60%-kal több utas száll majd föl.