Székesfehérvári vonal

A 30a jelű, székesfehérvári vonal a Dunántúl egyik legfontosabb vasútvonala, az elővárosin kívül – különösen nyáron – jelentős távolsági forgalom is zajlik itt.

30a vonal térkép
30a vonal térkép jelmagyarázat

A vonalon 2008 és 2013 között uniós forrásból teljes felújítás zajlott. Kelenföld és Tárnok között második vágány készült, az átépítés nagyobb sebességet tesz lehetővé a pályán, Székesfehérvár vágányzatát is kicserélték, az állomásépületek is megújultak. A vonalon korszerű, alacsonypadlós motorvonatok vették át a prímet. A rekonstrukció lényegében megduplázta az utasforgalmat, de a modellszámítások szerint még a megnövelt értékhez képest is

40%-kal nőhet az utasok száma.

Érd városától Kelenföldig a székesfehérvári vonal párhuzamosan halad a pusztaszabolcsi vonallal. Az ilyen módon rendelkezésre álló összesen négy vágány lehetőséget ad a közlekedés racionális megszervezésére, és viszonylag sok elővárosi vonat indítására.

Székesfehérvárról félóránként indulnak a zónázók, Tárnoktól ugyancsak 30 percenként a személyvonatok. A pusztaszabolcsi, 40a jelű vonalról szintén félórás rendben átjövő zónázókkal együtt Érd alsótól már óránként hat vonat indul csúcsidőben Kelenföld irányába. A Martonvásárról félóránként induló vonatok viszont a pusztaszabolcsi vonal belső szakaszát használják.

Vasúti szerelvény

Ha a Stratégiában meghatározott fejlesztések megvalósulnak, a fehérvári vonalról is lényegesen több irányba indulhatnak majd járatok.

A Kelenföldre (M4) jövő vonatok nagyobb hányada az új vasúti alagúton át a Széll Kálmán tér térségébe (M2), majd a Nyugati pályaudvarra (M3) érkezhetne, hogy onnan Észak-Pestre, illetve az észak-pesti agglomerációba haladhassonon tovább. A többi járat a Déli Körvasúton a Közvágóhíd és a Népliget érintése után (előbbinél a H6 és H7 hévekre, illetve a belőlük továbbfejlesztett M5-re, utóbbinál az M3-as metróra lehet átszállni) a kelet-pesti agglomeráció felé folytatja útját.