Megújuló vasútállomások

Mitől válik 21. századivá egy vasútállomás, egy vasúti megálló?

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia fejlesztéseinek központi eleme a vasútállomások és megállóhelyek fejlesztése. Ahhoz, hogy a vasút valóban magas színvonalú szolgáltatást nyújtson mindenki számára, aki ma használja, és az autózásnál jobb megoldást jelentsen mindenki számára, aki ma – bár megtehetné – még nem vonaton közlekedik, kulcsfontosságú az állomások, megállóhelyek és környezetük fejlesztése.

 

Akadálymentes peron? Korszerű utastájékoztatás? P+R parkolók és biciklitárolók? Tiszta mosdó, működő lift? Magától értetődő igények, melyek ma mégsem teljesülnek számos, felújításra váró állomáson, megállóhelyen. Nyilvánvaló, hogy alapvető elemei a tervezett fejlesztéseknek is. Amikor azonban a jövő vasútállomásait képzeljük el, ennél sokkal magasabbra tesszük a lécet.

Népliget megálló látványterv

A tervek szerint a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretében megújuló vasútállomások és megállóhelyek

SOKFÉLÉK, MÉGIS EGYSÉGESEK

Hordoznak egy, az utazó számára könnyen felismerhető, azonosítható jelleget, építészeti megjelenést, karaktert, arculatot, de egyben igazodnak is az adott hely, település adottságaihoz, településképéhez, és egymástól is megkülönböztethetők. A jövő vasútállomásai többfélék lesznek majd aszerint is, milyen szolgáltatások, funkciók találhatók meg itt az utazók számára. Mégis, minden vasútállomással és vasúti megállóval kapcsolatban teljesülnek majd olyan alapkövetelmények, amik a legkisebb megállóban és a legnagyobb állomáson is egyformán érvényesülnek majd.

A vasútállomások megújítása során kiemelten figyelünk az

ÖRÖKSÉG ÉS MODERNITÁS

egyensúlyára. Budapest főpályaudvarai emblematikus középületeink, és az agglomerációs települések számos vasútállomása is része a település történelmének, védett helyi értékeinek. A vasút ipari örökségünk része, amire méltán lehetünk büszkék, és aminek történetét érdemes újra és újra elmesélni. Ugyanilyen fontos azonban az is, hogy mindaz, amit ma építünk, a ma emberéhez szóljon és a jövőnek üzenjen. Éppen ezért az új állomások és megállóhelyek

FENNTARTHATÓ ÉS PÉLDAMUTATÓ

módon épülhetnek majd. Átgondolt anyaghasználattal, kortárs építészeti megoldásokkal, alkalmazva az építészet és üzemeltetés kapcsán számos nemzetközi jó gyakorlatot, új technológiát. Az épület, ami így létrejön, nemcsak átszállóhely lesz ugyanis, hanem

BEFOGADÓ KÖZÖSSÉGI TÉR

is egyben. Olyan hely, ami mindenki számára elérhető és megközelíthető. Érkezzen akár gyalogosan, kerékpárral, közösségi közlekedéssel vagy autóval. Közlekedjen akár kerekesszékkel, babakocsival, kutyával, vagy nehéz csomagokkal. Az állomás érthető kell, hogy legyen fiatal és idős, hazai és külföldi utazók számára. Mindazok számára, akik nehezen hallanak vagy látnak. Az állomásnak és környékének biztonságosnak kell lennie nappal és éjszaka, olyan hellyé kell válnia, ahol nemcsak a gyors átszállás, de a kényelmes várakozás feltételei is adottak.

Népliget megálló látványterv

Az állomás a jövőben természetes része a mindennapjainknak. Olyan hely, ami magától értetődően illeszkedik napi útvonalunkhoz. Ahol a nagyobb állomásokon, megállóhelyeken nem csak az utazáshoz szükséges jegy, esetleg az utazást élvezetesebbé tevő kávé és friss péksütemény vásárolható meg, hanem elintézhető a postai csekkbefizetés, vagy a koraesti bevásárlás is.  Így válik a vasútállomás újra természetes részévé a településeknek is, így lesz belőle kapu és központ.

 

Így adja majd a vasútállomás a megérkezés élményét az utazó számára, így válik előszobájává a településnek, amelynek kapujaként is szolgál. A jövő vasútállomása nem a településtől elszakadt, elvágott üzemi terület, hanem a település új, nyüzsgő csomópontja is egyben.

Vasúti kereszteződés

HOGYAN ÉRVÉNYESÍTHETŐ EZ A SZEMLÉLET A TERVEZÉS SORÁN?

A vasútállomások és megállóhelyek tervezésére egységes arculati-módszertani kézikönyvet készítünk. Az ebben foglaltak határozzák majd meg, mi mindent kell a tervezés során figyelembe vennie a tervezőnek, hogyan, milyen funkcionalitással, települési kapcsolatokkal, építészeti megjelenéssel kell megterveznie a vasútállomást vagy megállóhelyet.

A kézikönyv összeállítása során a legfontosabb szempont, hogy a vasútállomások tervezése során ne a mérnöki kötöttségek, vagy a megszokott sztenderdek érvényesüljenek csupán, hanem az utazók, a felhasználók igényei kerüljenek középpontba. Olyan tervezési módszertannal (a dizájngondolkodás keretrendszerével) élünk, ami az utazás teljes folyamatát, konkrét szereplők élethelyzetét végiggondolva modellezi. Gondolkodásunkba bevontunk környezetvédelemmel, örökségvédelemmel, környezetpszichológiával, különböző fogyatékkal élő emberekkel foglalkozó szakértőket és civil szervezeteket is, akik számos hasznos tapasztalattal gazdagítják ezt a munkát. Hálásak vagyunk a segítségükért!

Bárkinek lehetősége volt az állomásokkal kapcsolatos igényeit, javaslatait, ötleteit megosztani velünk kérdőívünk kitöltésével. 2021 márciusának végéig 5469-en tették meg ezt.

Köszönjük, hogy a 21. századi vasútállomásról szóló elképzelésünket önnel közösen alakíthattuk!

Nyugati pályaudvar drónfelvétel

Kapcsolódó oldalak